Frequently Asked Questions (FAQ)

/Frequently Asked Questions (FAQ)

ICP adalah merupakan satu inisiatif Kerajaan Malaysia untuk mendapatkan nilai faedah terbaik (best value for money) dalam Program Perolehan Kerajaan.

Ianya boleh dicapai dengan menjalankan Programme yang boleh menyumbang kepada pembangunan industri dan ekonomi negara (yang berkait secara langsung atau tidaklangsung) dan pada masa yang sama mendukung pelaksanaan ProgramPerolehanUtama.

ICP dicetuskan melalui satu perolehan mengikut had nilai yang ditetapkan oleh Kerajaan di bawah Dasar dan Garis Panduan Programme Kolaborasi Industri (ICP) Dalam Perolehan Kerajaan.

ICP atau dalam pelbagai istilah yang lain seperti Programme Offset, Timbal Balas, Kerjasama Industridan lain-lain telah diamalkan oleh banyak negara lain untuk mendokong pembangunan  industri dan ekonomi tempatan mereka. Contohnya ialah seperti Turki, Korea Selatan, Taiwan, Jepun, Emiriah Arab Bersatu (UAE), Kuwait, Afrika Selatan dan lain-lain lagi.

Anda boleh mendapatkan maklumat lanjut mengenai Programme ICP atau yang seumpamanya di internet dengan menggunakan kata kunciseperti ‘Industrial Collaboration Programme, Offset Programme, Countertrade, Business Participation’ dan lain-lain.

Di Malaysia, pelaksanaan ICP diuruskan dan dipantau oleh jawatan kuasa-jawatan kuasa seperti berikut:

  1. Jawatan kuasa Eksekutif ICP Malaysia (MIEC) – dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha Perbendaharaan yang merupakan Jawatan kuasa ICP tertinggi di Malaysia;
  2. Jawatan kuasa ICP (IC) – dipengerusikan oleh Ketua Agensi Kerajaan/Syarikat (Ketua Setiausaha atau setaraf);
  3. Jawatan kuasa Kerja ICP (IWC) – dipengerusikan oleh Ketua Unit Pengurusan ICP (ICP Management Unit – IMU).

Garis panduan pelaksanaan adalah dalam bentuk Rangka Kerja Pengurusan ICP Malaysia yang mana kaedah pelaksanaannya terdapat dalam Dasar dan Garis Panduan ICP DalamPerolehan Kerajaan. TDA dan IMU perlu memastikan Agensi yang melaksanakan ICP mematuhi proses yang ditetapkan dalam rangka kerja tersebut.

Pembekal (Penyedia ICP) akan mendapat manfaat daripada pelaksanaan ICP melalui:

  1. Kos yang lebih berdaya saing dengan memindahkan pakej kerja berkaitan kontrak utama (boleh dibentuk sebagai sebahagian daripada Programme offset tidak langsung) ke Malaysia.
  2. Mewujudkan peluang perniagaan yang lebih komprehensif di Malaysia dan serantau.
  3. Peluang untuk meneroka teknologi yang dibangunkan oleh institusi penyelidikan tempatan dan universiti untuk digunakan dalam Programme yang dilaksanakan.

Pembekal (Penyedia ICP) akan mendapat manfaat daripada pelaksanaan ICP melalui:

  1. Kos yang lebih berdaya saing dengan memindahkan pakej kerja berkaitan kontrakutama (boleh dibentuk sebagai sebahagian daripada Programme offset tidak langsung) ke Malaysia.
  2. Mewujudkan peluang perniagaan yang lebih komprehensif di Malaysia dan serantau.
  3. Peluang untuk meneroka teknologi yang dibangunkan oleh institusi penyelidikan tempatan dan universiti untuk digunakan dalam Programme yang dilaksanakan.

Nilai Kredit ICP (ICV) adalah nilai kredit yang pengiraannya berdasarkan kepada impak ekonomi yang dijana dalam tempoh pelaksanaan Programme ICP yang dipersetujuidan mematuhi terma dan syarat Perjanjian ICP.

ICV Mandatori (dalam unit Ringgit Malaysia) bagisesuatu Programme ICP hendaklah dikira berdasarkan kepada kadar minimum seratus peratus (100%) daripada nilai Kontrak Perolehan Utama.

Dengan memanfaatkan platform ICP, pihak berkepentingan perlu mendokong pelan yang telah digariskan oleh pihak Kerajaan untuk membangunkan industri tempatan yang telah dikenal pasti.

Pelaksanaan ICP adalah berdasarkan kepada Dokumen Strategi ICP (ISD) yang dihasilkan oleh TDA yang telah mengambil kira input dari pemainindustri tempatan dan pihak berkepentingan lain.

ISD ini dibentuk untuk menyelaraskan rantaian nilai dan bekalan industri keutamaan mengambil kira penggunaan piawaian global yang seragam bagi pertumbuhan pasaran tempatan.

Syarat-syarat yang dinyatakan di dalamkontrak/perjanjian ICP adalah berdasarkan kepada keperluan aktiviti yang dikenal pasti mendokong pembangunan industri dan ekonomi tempatan.

Kerajaan tidaklah menetapkan (secaramutlak) apa yang perlud ilaksanakan oleh pembekal ICP malahan mereka diberi peluang untuk mencadangkan pilihan, walaubagaimanapun perlu disokong oleh justifikasi yang boleh diterima.

Oleh yang demikian, Penyedia ICP perlu memastikan keseimbangan antara cadangan yang diberikan dan keperluanse masa di negaraini untuk memperolehi impak yang berkesan bagi mendokong pertumbuhan ekonomi negara.

Ya. Ia boleh dilaksanakan dengan kedua-duacara (samaadaAgensiatau TDA yang memulakan inisiatif tersebut) untuk memastikan Penyedia ICP (obligor) memahami keperluan ICP dalam perspektif yang betul. Kedua-dua pihak perlu menggunakan saluran komunikasi yang betul bagi memastikan kelancaran pelaksanaan ICP.

Pelaksanaan ICP perlu dirancang supaya ia tidak akan menambah kos Kontrak Utama.
ICP perlu dilihat dari perpektif pelaburan yang memberimanfaat jangka panjang kepada penyedia ICP melalui satu pelan perniagaan efektif dan memberi pulangan pelaburan (ROI).

Terdapat penjelasan mengenai perkara ini dalam Dasar dan Garis Panduan Programme Kolaborasi Industri (ICP) Dalam Perolehan Kerajaan.

Pelaksanaan ICP hendaklah disiapkan dalam tempoh Kontrak Perolehan Utama atau lebih awal.

Walaubagaimanapun, dalam keadaan di mana Penyedia IC Pmemerlukan extension of time (EOT), Penyedia ICP hendaklah mengemukakan permohonan kepada Kerajaan melalui TDA dan IMU bagi keperluan tersebut, tertakluk kepada kelulusan Jawatan kuasa Eksekutif ICP Malaysia (MIEC) atau Pihak Berkuasa Melulus MOF yang dilantik.

Ya. Terma-terma dan syarat-syaratakan dinyatakan dengan jelas di dalam Perjanjian ICP.

Tidakada VO secara khusus dalam satu pelaksanaan ICP. Walaubagaimanapun, sekiranya terdapat VO yang dikenakan ke atas Kontrak Perolehan Utama, ia akan memberi kesan kepada terma-terma dan syarat-syarat pelaksanaan ICP tersebut.

Tempoh pelaksanaan ICP perlu dirancang bagi memastikan ia selaras/serentak dengan tempoh masa Kontrak Perolehan Utama. Sekiranya berlaku kelewatan keatas satu Perjanjian Programme ICP, perkara ini perlu dibentang kepada Kerajaan melalui TDA untuk diselesaikan di peringkat Jawatankuasa ICP (IC) atau (sekiranyaperlu) oleh Jawatan kuasa Eksekutif ICP Malaysia (MIEC).

TDA dan Agensi yang membuat perolehan perlu membuat perancangan untuk penyelesaian perkara tersebut mengikut kesesuaian.

Berdasarkan kepada Dasar dan Garis Panduan Programme Kolaborasi Industri (ICP) Dalam Perolehan Kerajaan, Penyedia ICP dan Kerajaan perlu sekurang-kurangnya mengenal pasti dan bersetuju dengan 40% daripada jumlah Nilai Kredit ICP Mandatori bagi membolehkan Perjanjian ICP untuk ditandatangani bersama-sama dengan Kontrak Perolehan Utama. Baki Nilai Kredit ICP Mandatori (sekurang-kurangnya 60%) perlu dikenal pasti dan dipersetujui tidak lebih daripada 12 bulan selepas Perjanjian ICP Utama ditandatangani.

ICP is an initiative by the Government of Malaysia to ensure ‘best value for money’ on a procurement Programme. It is achieved by developing Programmes, in support of the Main Procurement Programme, that contribute to national industry and economy development (directly or indirectly). ICP is triggered by a procurement Programme which the value above the threshold specified by the Government as per Policy and Guidelines on Industrial Collaboration Programme in Government Procurement’.

ICP or in its many other terms such as offset, countertrade, industry cooperation and others has been practiced by many other countries to support their local industry and economic development. Examples are Turkey, South Korea, Taiwan, Japan, United Arab Emirates, Kuwait, South Africa and many others.

You may find more information on Programmes similar to ICP on the internet by using keywords such as ‘Industrial Collaboration Programme, Offset Programme, Countertrade, Business Participation’ etc.

In Malaysia, the ICP implementation is managed and monitored by committees that are:

  1. Malaysian ICP Executive Committee (MIEC) – Chaired by the Secretary General of Treasury which is the highest level of authority;
  2. ICP Committee (IC) – Chaired by the Head of the procuring organization (Secretary General or equivalent); and
  3. ICP Working Committee (IWC) – Chaired by the Head of ICP Management Unit (IMU).

The implementation guidelines are in a form of Malaysian ICP Management Framework which the processes are available in the National ICP Policy. TDA and IMU are to ensure that the agency that implements ICP follows the processes as stipulated in the framework.

TDA is an entity established under the prerogative of Ministry of Finance mandated as the Malaysia ICP Authority to monitor, analyse and manage ICP implementation in Malaysia.

The suppliers (ICP Obligors) will benefit from the ICP implementation through:

a. Competitive project cost by transferring work packages related to the main procurement Programme (may be structured as part of indirect offset) to Malaysia.

b. Setup of more comprehensive business footprints in Malaysia and the region.

c. Availability of opportunities to explore technologies developed by local research institutions and universities which may be used for the Programme implementation.

ICP Credit Value (ICV) is a credit value which the calculation is based on the economic impact generated by the ICP implementation within the specified period in line with the terms and conditions agreed in the ICP Agreement. The mandatory ICV (unit is in Malaysian Ringgit) for an ICP is based on a minimum of one hundred per cent (100%) equivalent to the value of the Main Procurement Contract.

Leveraging on the ICP platform, the stakeholders need to support the implementation plan outlined by the authorities to effectively develop the identified local industry. The ICP implementation plans shall be based on an ICP Strategic Document (ISD) which is developed by TDA with inputs from industry players and other key stakeholders. The ISD is designed to harmonize the value and supply chains of the prioritized industry which include the usage of accepted global standard for local market growth.

The ICP needs statement in the contract/agreement are based on the needs identified to support local industry and economic development. The Government is not dictating on the requirements (as if it is ‘casted on stones’) as the ICP providers are given avenues to propose alternative programmes, however shall be supported with acceptable justifications. Therefore, the ICP Providers shall ensure a harmonization between the ICP proposals and the current needs of the country to ensure impactful outcomes.

Yes. It works both ways (either Agencies or TDA to initiate) to ensure the ICP Obligor understands the ICP requirements in the right perspective. The parties need to ensure proper communications and engagement to have a smooth ICP implementation.

The ICP implementation shall be planned as such there is no additional cost incurred onto the Main Contract. The ICP shall be regarded is an investment that will benefit the obligors in a long term through an effective business plan which later will give the return of investment (ROI).

The explanation is available in the Policy and Guidelines on Industrial Collaboration Programme in Government Procurement’.

The ICP obligations shall be completed within the period of the Main Procurement Contract or earlier. Nevertheless, in the event that the obligor requires an extension of time (EOT), the obligors shall consult and submit a proposal to the Government through TDA and IMU for such requirement, subject to the approval of the MIEC or the MOF Appointed Approving Authority.

Yes. The terms and conditions will be clearly stated in the ICP Agreement.

There is no direct VO during an ICP implementation. However, in the event that there is a VO imposed onto the Main Procurement Contract, it will affect the ICP implementation terms and conditions as well.

The ICP implementation plan shall be synchronized with the Main Procurement Contract timeline. In the event that an ICP Agreement is delayed, it shall be highlighted to the Government through TDA and to be resolved at the ICP Committee (IC), or (if necessary) at the Malaysian ICP Executive Committee (MIEC) platforms.

TDA and the procuring agency shall develop a plan to work out the solutions.

Based on the current National ICP Policy, the obligor and the Government need to at least identify and agree on 40% of the total mandatory ICP Credit Value (ICV) to enable the ICP Agreement to be signed. The balance of the mandatory ICV (at least 60%) need to be identified and agreed not more than 12 months after the signing of the ICP Main Agreement is signed.